Voor jongeren die het BBL-traject volgen en aan de slag willen Frank: “Als ik ze zie stralen, dan ben ik pas tevreden”
Noem het een pré-midlife crisis, noem het een herbezinning op waar je nou écht blij van wordt. Hoe het ook zij, Frank Stienen (39) zegde na 17 jaren radicaal z’n baan op. Al snel vond hij een nieuw doel: begeleiding van jongeren die aan de slag willen. Via het bedrijf Salyn leidt hij BBL-leerlingen in het vmbo of mbo naar een toffe werkervaringsplek die écht bij ze past.
Denk eens terug aan je eigen jeugd. Wist je toen direct wat je wilde worden? Wist je naar welke school je wilde gaan? Bleek dat de juiste keuze? Was het eenvoudig om een stageplaats te vinden? Of een werkplek? Als jouw antwoorden op deze vragen ‘ja’ zijn: gefeliciteerd! In de praktijk blijkt echter dat veel jongeren op het vmbo en mbo door de bomen het bos niet meer zien. Voor hen is er Salyn. Of gemakkelijker nog: Frank Stienen. Voortaan kun je hem gewoon bellen als je hulp nodig hebt bij het vinden van leerwerkplaatsen of een opleiding. Met zijn ervaring als leraar in het voorgezet onderwijs (“Ik kreeg altijd de hommeles-klassen”) én door de manier waarop hij in het leven staat (een kwajongen, maar in wezen een rete-braaf jong), is hij dé aangewezen persoon om ervoor te zorgen dat jongeren in het beroepsbegeleidend onderwijs (BBL) niet tussen wal en schip geraken. Hij begeleidt hen naar een geschikte leerwerkplek en laat vervolgens niet meer los, totdat er een diploma is behaald.
Keuzes keuzes keuzes
De cijfers liegen er niet om. Circa 28% van de eerstejaars studenten op een BBL-opleiding (een dag naar school, vier dagen per week stage) verlaat de opleiding nog voor het tweede schooljaar. De reden is dat veel jongeren de verkeerde opleiding of leerwerkplek kiezen. “Heel jammer”, vindt Frank die veel van zichzelf in hen terugziet.
Ook hij vond het lastig om keuzes te maken toen hij jong was. Een baan in de techniek had hij geweldig gevonden – hij wilde reizen en bruggen bouwen overal ter wereld – maar hij bleek slecht te zijn in natuurkunde. Wiskunde daarentegen ging hem goed af. Tja, wat te doen? Hij koos voor de opleiding tot wiskundeleraar en besloot er vervolgens een poosje tussenuit te gaan. Hij werkte als au pair in Italië en reisde een jaar door Australië.
Eenmaal terug in Nederland ging hij aan de slag bij het Jan van Brabant College in Helmond. In zijn klassen trof Frank met regelmaat ‘boefjes’, zoals hij ze noemt. Jongeren, die het lastig vinden zich aan de mores van de school te houden. Jongeren die niet in de schoolbanken willen zitten, maar gewoon aan de slag willen. Die doelgroep heeft het hart van Frank gestolen.
“Ik geef ze mijn vertrouwen”
De jongeren die via Salyn bij hem in traject komen, vinden iemand voor zich die recht door zee is, ze aanspreekt op hun verantwoordelijkheden, doelen én eisen stelt, hen belt en achter de vodden zit. Maar ook naar ze luistert. “Ik laat hen in hun waarde en geef ze mijn vertrouwen. Ik ga het gesprek met ze aan en vraag: ‘Vertel…wie ben je, wat wil je en wat vind je gaaf?’ Kortom, ik begeleid. Van opleidingskeuze tot leerwerkplek, van stageopdrachten tot diploma en uiteindelijk wellicht naar een baan bij een bedrijf waar iemand tot bloei kan komen.
In de praktijk blijkt dat jongeren zeer gevoelig zijn voor begeleiding door een vreemde. Hoewel… Frank blijft nooit lang een vreemde. Daar zorgt hij wel voor. Hij is zeer toegankelijk. Iemand die snel het vertrouwen wint. Deze ruwe bolster heeft een klein hartje dat klopt voor ‘boefjes’. Zijn pretoogjes verraden dat hij vertrouwen heeft in wat hij doet: “Als ik die gasten zie stralen op hun (leer)werkplek, dan voel ik me trots!”
Leerwerkplekken genoeg
Binnen een groeiend netwerk van bedrijven en opleidingen gaat Frank op zoek naar een plek waar de student het beste gedijen zal. “Er zijn leerwerkplekken en banen genoeg in de techniek en in allerlei andere sectoren. Bedrijven staan te springen om personeel. Ik word dagelijks gebeld of ik iemand weet die voor hen kan komen werken. Het is dus niet zo dat er geen werk is voor de jeugd. Ze moeten alleen wel iets zien te vinden dat bij hen past. Dat vinden ze vaak lastig. Ik help ze daarbij.” Begeleiding via Salyn gaat door, ook na de diploma-uitreiking van het vmbo. De student valt niet in een gat, maar weet zich gesteund via Salyn. Veel jongeren hebben daar behoefte aan. Frank neemt hen als het ware in dienst en doet er alles aan om ze te laten slagen. Salyn betaalt zelfs de kosten voor een opleiding.
Alle partijen hebben er voordeel bij. Het totale traject kost ouders niets. Opleidingen krijgen meer gemotiveerde jongeren in de klas die hun diploma halen. Werkgevers zien enthousiaste jongeren op de werkvloer die er, in de meeste gevallen, na hun eindexamen zelfs kunnen blijven werken.
Je kunt zelf overtuigd zijn van de kracht van Salyn. Maar beter nog is anderen voor je te laten spreken. Daarom deelt Frank graag enkele reacties.
Moeder: “Hey Frank, bedankt dat je alles zo super hebt opgepakt en geregeld. Toppie!”
Leerwerkbedrijf: “Hij doet het hartstikke goed bij ons. Pakt alles aan wat hij krijgt en voert de werkzaamheden correct uit.”
Student voor kennismaking: “Hoi Frank, kennismaking zie ik wel zitten omdat ik nogal moeilijk weet wat ik wil doen.”
Student na kennismaking: “Dankjewel Frank. Jij bent echt een toffe gast en het was een goeie kennismaking. Ik verheug me erop dat ik binnenkort weer aan de slag kan. Hoe gaan we het aanpakken?”
Meer weten over de meerwaarde van Salyn en het recruitmenttraject door Frank Stienen? Aarzel niet, gun jouw kind die professionele begeleiding op weg naar een mooie toekomst. Bel 06-50427005 of mail naar info@salyn.nl.